Lyden af tennisbolde flyver gennem luften og slår mod hendes tindinger.
“Jeg er et menneske, der er bange, bange for at blive forladt, bange for fremtiden, bange for at elske, bange for vold, for tal, bange for det ukendte, for sult, for fattigdom, for fremtiden.”
Ødelæggelse får en ny betydning i performancegruppen Kant Fabriks musikalske og drømmende opsætning af Marguerite Duras’ ikoniske roman Ødelæg, siger hun fra 1969.
Under en kold sommer opholder en kvinde sig på et hotel. Elisabeth Alione er ordineret på sygeophold efter en traumatisk hændelse. Hun er der for at glemme - hendes tilstand mærket af sovemedicin og isolation.
Tre fremmede gæster bliver opslugt af hendes bevægelser. Mellem dem opstår en leg, hvor begær og fremmedgørelse kolliderer. Mødet bliver skelsættende for Elisabeth Alione - én ting er sikkert, noget i hende skal ødelægges, hvis et håb skal genopstå.
Performancegruppen Kant Fabrik og komponist Matilde Böcher skaber sammen en billedstærk og fysisk forestilling med nykomponeret opera i elektroniske lydlandskaber.
Ødelæg, siger hun er skrevet af den franske forfatter Marguerite Duras og blev til i kølvandet på ungdomsoprøret i 1968. Værket blev i sin samtid et symbol på kulturel, seksuel og politisk frigørelse.
GÆSTESPIL
TVÆRÆSTETISK MUSIKDRAMATIK
VARIGHED 80 min. uden pause
SPROG Dansk
ANBEFALET ALDER 15+
SPILLER PÅ Store Scene
TEKST Marguerite Duras
DRAMATISERING, ISCENESÆTTELSE Kant Fabrik
MEDVIRKENDE Lasse Steen, S.E. Andersen, Lisa Carlehed, Signe Asmussen (solist), Johannes Lilleøre
SCENOGRAFI Anne Sofie Vermund
KOMPONIST Matilde Böcher
KOREOGRAFI S.E. Andersen
LYSDESIGN Brian Cord’homme
BYGGER, REKVISITØR Johanne Engbirk
OVERSÆTTER Morten Chemnitz / Arena
PRODUCENT Kant Fabrik / PRFRM
FOTO Sara Galbiati
MED STØTTE FRA Statens Kunstfond, Augustinus Fonden, A.P Møller Fonden, William Demant Fonden, Louis-Hansens Fond, Knud Højgaards Fond, Wilhelm Hansen Fonden, KODA Kultur, Dansk Tennisfond, Lemvigh-Müller Fonden